سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لباس دورس چیست؟ - آموزش ست کردن دورس زنانه

دورس چیست؟

با آمدن فصل زمستان و سرمای شدید انواع متفاوتی از لباس گرم به بازار عرضه شده و تقریبا همه‌ی ما حین خرید این البسه تا حدودی با کلمه‌ی دورس آشنا شده‌ایم.

برای محافظت از خود در برابر سرمای زمستان پوشیدن لباس‌های تولید شده از الیاف ضخیم به شدت لازم است. اما کدام پارچه برای تهیه انواع لباس کاربرد دارد و باعث ایجاد یک استایل شیک و جذاب می‌شود؟

از آنجایی‌ که در تولید لباس‌های زمستانی از پارچه‌های خشک و ضخیم استفاده می‌شود معمولا ایستایی خوبی داشته و استایل شما را بسیار زیباتر نشان می‌دهند. در این بین لباس‌های تهیه شده از دورس نیز وجود دارد که بسیار پرکاربرد هستند. ما در این مقاله به بررسی انواع لباس دورس زنانه و هر آنچه که لازم است درمورد ست کردن آن بدانید پرداخته‌ایم پس تا انتها با ما همراه باشید. 

پارچه دورس چیست و انواع آن کدام است؟

اگر برای‌تان سوال پیش آمده که تلفظ صحیح دورس چیست باید گفت این اصطلاح به‌صورت (dors) خوانده می‌شود. اما چند نوع دورس تولید می‌شود و هرکدام برای چه کاربردی مناسب است؟ پارچه‌های تولید شده به شرح زیر می‌باشد:

دورس پلی‌استر

در تولید این دورس از پنبه کم و پلی‌استر زیاد استفاده شده که باعث ویژگی‌هایی مثل عدم آب‌رفتگی، عدم جذب رطوبت، براق بودن بیشتر در مقایسه با الیاف طبیعی و همچنین کیفیت بالا شده است.

دورس گلکسی

خلاف بسیاری از دورس‌ها برای قسمت داخلی این پارچه به‌ جای پنبه از فیلامنت استفاده می‌شود. فیلامنت از الیاف مصنوعی بوده که از نظر مقاومت و پیوستگی در جایگاه خوبی قرار دارد.

موارد استفاده از دورس گلکسی بیشتر برای تهیه لباس ورزشی بوده و در برخی موارد نیز برای تولید لباس کودکان و نوزادان کاربرد دارد.

دورس گلکسی پشت کج‌‌راه

از مهم‌ترین مشخصه‌های این پارچه وجود خطوط کج در بافت خارجی آن است. البته همین خط‌ها باعث بالارفتن کیفیت و مقاومت پارچه شده و به‌ همین دلیل در تولید انواع شلوار اسلش، لباس ورزشی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دورس پشت پنبه یا خار خورده

دورس پشت پنبه همان طور که از نامش پیداست، بعد از تکمیل بافت به‌صورت پنبه‌ای یا در اصطلاح کرکی درآمده که از نظر لطافت و گرمی مناسب فصول سرد سال است.

دورس ملانژ

بیشترین استفاده از دورس ملانژ در تهیه لباس‌های ورزشی زنانه است. البته باید نخ‌های مرغوب را برای تولید ملانژ به ‌کار برد تا کیفیت نهایی لباس بالا رود. لباس‌های ورزشی مثل گرم‌کن، کلاه، شلوار و دستکش معمولا از این نوع دورس تهیه می‌شود.

دورس سه نخ ملانژ لاکرا

دورس سه نخ از پنبه و دونخ دیگر تولید می‌شود. برای این پارچه که از نام آن کاملا مشخص است پارچه لاکرا و ملانژ را با پنبه ترکیب کرده و دورسی با کیفیت و دارای قابلیت کشسانی مناسب تولید کرده‌اند.

لاکرا با هرپارچه‌ای که ترکیب شود، خاصیت انعطاف و کشسانی آن را بالا برده و به همین دلیل در تولید البسه زمستانی کاربرد زیادی دارد.

بیشترین استفاده از دورس سه نخ ملانژ با توجه میزان کشسانی که دارد برای تولید انواع شلوار است.

گردباف دورس جودون

گردباف دورس جودودن از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی تولید شده و دارای روزنه‌هایی برای گردش هوا است. بسیاری از لباس‌های زمستانی با استفاده از این پارچه تولید می‌شود.

ادامه مطلب